Pracownie
PRACOWNIA TECHNICZNA
Głównym celem pracowni technicznej jest rozwijanie zdolności manualnych uczestników. Tu nasi podopieczni zdobywają wiedzę ogólną, o wiklinie oraz zdobywają praktyczną wiedzę w dziedzinie wyplatania i tworzenia różnorakich przedmiotów z wikliny.
Celem działalności naszej pracowni jest wyposażenie osób niepełnosprawnych w podstawowe umiejętności plecionkarskie. Uczestnicy stosując różnorodne sploty, tworzą z wikliny wyroby użytkowe, formy przestrzenne, dekoracje ścienne.
Zajęcia stolarskie W pracowni wikliniarskiej uczestnicy podejmują się również zajęć stolarskich. Poznają obsługę podstawowych narzędzi ręcznych i elektronarzędzi do obróbki drewna, uczą się rozróżniania oraz dobierania odpowiedniego narzędzia do wykonywanej pracy, poznają różne rodzaje drewna. Kładziemy ogromny nacisk na bezpieczeństwo, zapoznajemy uczestników z prawidłowym użytkowaniem narzędzi i maszyn i wskazujemy ewentualne zagrożenia.
Decoupage Dodatkowo w pracowni wikliniarskiej uczestnicy poznają decoupage – technikę ozdabiania przedmiotów, która polega na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię przedmiotu wzoru wyciętego z papieru lub serwetki papierowej.
PRACOWNIA PLASTYCZNA
Do pracowni tej najchętniej uczęszczają osoby o zamiłowaniach artystycznych.
Zajęcia plastyczne sprzyjają ogólnemu rozwojowi, integracji są bardzo ważnym elementem procesu rewalidacyjnego.
Poprzez twórcze działanie, uczestnikom WTZ łatwiej wyrazić siebie, swoje potrzeby, pasje oraz emocje.
Dla każdego coś miłego….. jedni poprzez sztukę mogą złagodzić swoje napięcia inni zaś, pobudzić do działania.
Zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb każdego z uczestników, ze względu na zróżnicowanie zainteresowań, posiadanych umiejętności, tempa pracy oraz nastroju.
Każdy uczestnik wymaga indywidualnego podejścia, motywacji do pracy, dostosowania różnorodnych technik plastycznych.
Zajęcia w tej pracowni obejmują takie formy pracy jak:
- Rysowanie i kolorowanie ołówkiem o różnej twardości, kredkami ołówkowymi, akwarelowymi.
- Malowanie farbami plakatowymi, akrylami, akwarelą, techniką pasteli suchych i olejnych.
- Wyklejanki i wydzieranki z kolorowego papieru oraz bibuły.
- Lepienie z różnorodnych mas.
- Odlewy gipsowe.
- Zdobienie różnych przedmiotów użytkowych techniką serwetkową- decoupage.
- Odnawianie drewnianych przedmiotów
- Oprawianie prac oraz ekspozycja, pakowanie prac na kiermasz
- Projektowanie i wykonywanie kartek świątecznych
- Komponowanie stroików świątecznych
- Zdobienie drewnianych deseczek niezbędnych do wykonywania notesików ściennych.
- Filcowanie
Częste wyjścia do placówek kulturalno oświatowych, udział w wystawach plastycznych, konkursach, kiermaszach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi umożliwiają naszym uczestnikom rozwijanie własnych zainteresowań przez aktywne obcowanie z kulturą.
PRACOWNIA HAFTU I TKANIA
W pracowni tej uczestnicy uczą się haftu krzyżykowego, gobelinowego, tkania na prostych ramach tkackich.
Osoby sprawniejsze ruchowo nauczane są obsługi warsztatu tkackiego, na którym wykonywane są dywaniki ze skrawków materiałów, wełny oraz ze sznurka.
Z dziedziny haftu ręcznego poznają ściegi: za igłą, półkrzyżykowy, krzyżykowy, które doskonalone są podczas wyszywania wzorów odbitych na kanwie lub płótnie lnianym.
W zakresie szycia ręcznego prace rozpoczynają od wykonywania prostych czynności np. posługiwania się nożyczkami, nawlekania igły. Wyroby powstające w pracowni to: rękawice kuchenne, makatki, haftowane serwetki i bieżniki, obrazki na kanwie, gobeliny, dywaniki.
PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO
Jedną z ulubionych pracowni, sprzyjającej nauce samodzielności i zaradności życiowej jest pracownia gospodarstwa domowego. Podczas zajęć, w odpowiednim dla siebie tempie, zachowaniem przepisów bezpieczeństwa i zasad higieny, podopieczni planują, dokonują zakupów, gotują, pieką oraz uczą się obsługi zmechanizowanych urządzeń gospodarstwa domowego.
Codziennie uczestnicy pod opieką instruktora przygotowują posiłki, które następnie wspólnie degustują. Okazjonalnie organizują również słodki poczęstunek dla gości i pozostałych uczestników warsztatu.
Jednym z podstawowych zadań pracowni jest:
Przygotowanie uczestników do samodzielnego przygotowania potraw :
- Nauka wykonania i doskonalenie czynności składowych np. obieranie, mycie, krojenie, rozdrabnianie
- Obróbka składników potraw przy użyciu urządzeń i narzędzi gospodarstwa domowego
- Ćwiczenie umiejętności przygotowania całego posiłku z półproduktów mrożonych warzyw, pierogów, pizzy itp.
- Nauka przygotowania łatwych posiłków, przekąsek np. kanapka, sałatka, herbata, „gorący kubek”
Wdrażanie do czynności towarzyszących pracy w pracowni gospodarstwa domowego
- Organizacja i przygotowanie stanowiska pracy, zachowanie ładu i porządku bieżące zmywanie i sprzątanie, wycieranie naczyń, mycie podłogi
- Nauka i doskonalenie prania i prasowania fartuchów i ścierek
- Bezpieczna obsługa sprzętu gospodarstwa domowego
W grupie prowadzona jest także nauka w zakresie posługiwania się podstawowymi przyborami krawieckimi – nożyczkami, igłą, a wszystko po to, aby przyswoić uczestnikom proste, praktyczne czynności, takie jak cerowanie, przyszywanie guzików, naszywanie łat. Dużo przyjemności sprawia uczestnikom realizacja zadań z bloku ogrodniczego tj. przesadzanie i pielęgnacja kwiatów doniczkowych i ogrodowych i czynności związane z pielęgnacją warsztatowego ogródka
PRACOWNIA CERAMICZNA
To magiczna, pełna niespodzianek pracownia. Uczestnicy zajęć mają możliwość zapoznania się z całym procesem technologii ceramiki począwszy od projektowania, modelowania wyrobów w glinie plastycznej, poprzez zdobienie, szkliwienie i wypalenie.
1. Poznawanie różnego rodzaju mas ceramicznych i ich właściwości
2. Opanowanie umiejętności posługiwania się narzędziami służącymi do pracy w glinie.
3. Dowolne zabawy z gliną: mieszanie, uklepywanie, oblepianie form, napełnianie
pojemników.
4. Lepienie prostych form: kulki, wałeczki, nadawanie glinie odpowiednich kształtów za
pomocą dłoni i wałka.
5. Samodzielne tworzenie kształtów wg wybranych wzorów-wciskanie w masę żołędzi,
jarzębiny, liści, koronki i innych przedmiotów.
6. Lepienie metodą wałeczków i z wykorzystaniem formy.
7. Odlewanie przedmiotów użytkowych i zdobniczych z masy lejnej.
8. Suszenie, szlifowanie i wypalanie wykonanych wyrobów.
9. Szkliwienie i zdobienie wykonanych prac różnymi technikami.
W trakcie zajęć uczestnicy mogą realizować potrzebę spontanicznego i swobodnego tworzenia – mają zatem możliwość eksperymentowania, wypróbowywania nowych technik, szukania samodzielnych i alternatywnych rozwiązań.
Przy tego typu zajęciach młodzież musi wykazać się pracą manualną, ćwiczyć sprawność rąk, pracować nad precyzyjnością wykonywania poszczególnych części rzeczy z ceramiki, a także uczy się dobrze sprzątać po pracy. To wszystko sprawia, że niemożliwy jest brak rozwoju psychofizycznego na zajęciach w pracowni ceramicznej. Atrakcyjność końcowego efektu pracy bardzo dopinguje i daje satysfakcję, a tym samym podwyższa samoocenę i daje młodzieży poczucie własnej wartości.